FUNKTIONELLE LIDELSER

  • Forsiden: E-kurset er bygget op som én case med to konsultationer. Undervejs er der adgang til uddybninger og de nye værktøjer, som anbefales til udredning og diagnostik af funktionelle lidelser. Flowet gennem casen afspejler hverdagen i en lægepraksis og skaber dermed genkendelse hos kursisten.

  • Her ser vi snakken mellem læge og patient (skuespiller) i anden konsultation. Med den rigtige spørgeteknik og de rigtige værktøjer, kan lægen give patienten en god forståelse af sin sygdom. Det kræver tålmodighed, men i langt de fleste tilfælde kan patientens hjælpes videre. 

  • Her introduceres til værktøjet "zonemodel". En tegner demonstrerer brugen mens vi hører praktiserende læge Lene Toscano, Institut for Funktionelle Lidelser, fortælle.

RESUME

MÅLET: At hjælpe mennesker med funktionelle lidelser, så de kan få/vende tilbage til et normalt liv uden gener i form af fx smerter

Funktionelle lidelser er en gruppe af sygdomme, hvor man har fysiske symptomer, som gør det svært at fungere i dagligdagen. Den præcise årsag kendes ikke, men man kan forstå det som en sygdom, hvor hjernen og kroppen af forskellige årsager er overbelastet og ikke fungerer normalt. Det vurderes, at ca. 6 pct. af befolkningen eller omkring 300.000 danskere har en funktionel lidelse.

Almen praksis sætter gennem en ny klinisk vejledning og E-kurset fokus på problemstillingen
Der er ikke tidligere udgivet en klinisk vejledning på problemstillingen funktionel lidelse, selvom disse patienter fylder meget i almen praksis. Det er iøvrigt den første vejledning om emnet i Europa.

Kvalificering af lægens arbejde
Hensigten med den samlede indsats er at opkvalificere den fremtidige behandling på området. Dels ved at give læseren af vejledningen en opdatering i den nyeste viden om funktionelle lidelser og dels ved at præsentere samtaleteknik og værktøjer i E-kurset.

Præproduktion
MindMakers blev så at sige fra dag 1 involveret i konceptudvikling samt alle overvejelser om form og indhold. Det skete i tæt samarbejde med speciallæge i almen medicin Lene H. S. Toscano, der er kursusforfatter, og dermed faglig ansvarlig for det kliniske indhold. 

Foranalyse, pædagogiske strategi og effektønsker
På en række møder fastlagde vi rammerne for kurset ved at analysere forløbet, når den praktiserende læge sidder i konsultationen overfor en patient med en mulig funktionel lidelse. Holdningsmæssig tilgang fra lægens side til sygdommen og samtaleteknik blev to fokuspunkter. Endvidere blev et tredje mål i kurset at præsentere de nye værktøjer, som lægen med fordel kan anvende for at forklare patienten hvad sygdommen egentlig er, og hvordan den kan behandles.

Effekten af kurset skal gerne vise sig ved, at en voksende del af de ca. 300.000 danskere med funktionel lidelse bliver raske og kan komme tilbage til et normalt liv. Det findes der en række værktøjer til at dokumentere.

Visualisering og mockup
Ved hjælp af enkle tegninger visualiserede vi flowet gennem kurset og kunne snart begynde på arbejdet med skitser i Photoshop. Sideløbende skrev kursusforfatteren manus til videokonsultationerne og speak til værktøjsdelen og kommentarerne. I skærmdumpet herover ses de to "spor" symboliseret ved et stykke værktøj og et "i" i de gule felter.

Indholdsproduktion
Gennem en række iterative processer fik vi fastlåst koncept, læringsmæssige principper, grafik og funktionalitet. Sideløbende havde vi lavet produktionsplanlægning, så en søndag gennemførte vi videooptagelserne i studiet på MindMakers firmaadresse. Kort efter blev al speaken indspillet i speakerboksen.

Færdiggørelse
Med alt materialet i kassen startede to sideløbende processer: Indholdsredigering og indholdsimplementering. Det betyder i praksis, at kurset langsomt blev bygget op efterhånden som de forskellige elementer var færdige. I denne proces indgår korrektur og eventuelle rettelser indarbejdes.

Som det sidste sendes kurset i test hos en række praktiserende læger og deres kommentarer indarbejdes i den udstrækning det kan lade sig gøre. Herefter afleveres kurset til kunden og sættes i drift :-)

Teknik
Kurset er forankret i Lægeforeningens eget L(C)MS-system og er udviklet i Flash. Det er usædvanligt, men et eksplicit ønske.

Ved hjælp af enkle tegninger visualiserede vi flowet gennem kurset og kunne snart begynde på arbejdet med skitser i Photoshop. Sideløbende skrev kursusforfatteren manus til videokonsultationerne og speak til værktøjsdelen og kommentarerne.

MindMakers rolle i koncept- og produktionsprocessen


MindMakers blev fra dag 1 involveret i konceptudvikling samt alle overvejelser om form og indhold. Det skete i tæt samarbejde med speciallæge i almen medicin Lene H. S. Toscano, der er kursusforfatter, og dermed faglig ansvarlig for det kliniske indhold. 

Foranalysen
På en række møder fastlagde vi rammerne for kurset ved at analysere forløbet, når den praktiserende læge sidder i konsultationen overfor en patient med en mulig funktionel lidelse. En del af projektets mål var at præsentere de nye værktøjer, som lægen med fordel kan anvende for at forklare patienten hvad sygdommen egentlig er, og hvordan den kan behandles.

Visualisering og mockup
Ved hjælp af enkle tegninger visualiserede vi flowet gennem kurset og kunne snart begynde på arbejdet med skitser i Photoshop. Sideløbende skrev kursusforfatteren manus til videokonsultationerne og speak til værktøjsdelen og kommentarerne. I skærmdumpet herover ses de to "spor" symboliseret ved et stykke værktøj og et "i" i de gule felter.

Indholdsproduktion
Gennem en række iterative processer fik vi fastlåst koncept, læringsmæssige principper, grafik og funktionalitet. Sideløbende havde vi lavet produktionsplanlægning, så en søndag gennemførte vi videooptagelserne i studiet på MindMakers firmadressse. Kort efter blev al speaken indspillet i speakerboksen.

Færdiggørelsen
Med alt materialet i kassen startede to sideløbende processer: Indholdsredigering og indholdsimplementering. Det betyder i praksis, at kurset langsomt blev bygget op efterhånden som de forskellige elementer var færdige. I denne proces indgår korrektur og eventuelle rettelser indarbejdes.

Som det sidste sendes kurset i test hos en række praktiserende læger og deres kommentarer indarbejdes i den udstrækning det kan lade sig gøre. Herefter afleveres kurset til kunden og sættes i drift :-)

De medvirkende


E-kurset er udviklet i tæt samarbejde mellem Lægeforeningen, DSAM, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser på Aarhus Universitetshospital og MindMakers:

  • Projektledelse: Lene Rybner, konsulent, Lægeforeningen og MindMakers
  • Manus og tekst: Lene H. S. Toscano, Speciallæge i almen medicin, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser, Aarhus Universitetshospital
  • Lægen i casen: Line Kirkeby Petersen, speciallæge i almen medicin
  • Patienten Søren i casen: skuespiller Dann Phaff Louring
  • Produktion: MindMakers

Fagredaktion:

  • 
Per Fink
, professor. ph.d., ledende overlæge
, Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser, Aarhus Universitetshospital
  • 

Marianne Rosendal
, speciallæge i almen medicin, ph.d., seniorforsker
, Forskningsenheden for Almen Praksis, Aarhus Universitet
  • Lene H. S. Toscano, Speciallæge i almen medicin

Vil du vide mere?

Kontakt:
MindMakers Aps
8619 9820, info@mindmakers.dk 

Link og downloads

Kurset findes på Lægeforeningens hjemmeside HER (Læger.dk åbner i nyt vindue)

Hent den kliniske vejledning på DSAM's website HER (åbner i nyt vindue)