Skanderborg Kommune satser på E-læring i ældreplejen (2015)
Skanderborg Kommune har siden 2011 anvendt E-læring i videreuddannelse af medarbejderne i hjemmeplejen. Det første emne var demens og siden fulgte kurser i korrekt ernæring af ældre og brug af sansestimulation. Nu relanceres E-læringen.


Vi har mange gode erfaringer med E-læring i demens gennem de sidste fire år og er nu i gang med at omlægge kurset og relancere det”, siger Lisbeth Hyldegaard, der er udviklings- og demenskonsulent i Skanderborg Kommunes Ældre- og Handicapafdeling.

Behovet for omlægning skyldes især tre ting: 1) Kommunen har fået en ny medarbejderportal, hvor de nu skal placere E-kurser, 2) de har ændret i nogle plejeprocedurer, så noget forældet indhold skal tages ud af demenskurset og 3) så har kommunen behov for fornyet lederfokus på E-læringen, som jo er et strategisk værktøj. 

Kursets opbygning

E-kurset ”Rette indsats - hurtigst muligt” består af tre moduler med hver 5 kapitler. Indholdet er bygget op af masser af korte videofilm, grafik, små tekster, lette øvelser og en række uddybende PDF-filer. PDF’erne kan printes eller læses på skærmen. De mindre læsestærke kan dog springe PDF-filerne over og det må man gerne. Kurset står på tre ben og indeholder materiale om det sygdomsfaglige, det procedurefaglige og det plejefaglige.

Videofilm fra mange plejecentre

Alle videofilm er optaget i Skanderborg Kommune og det er i sig selv en vigtig pointe, siger Lisbeth Hyldegaard:

En af styrkerne i vores E-læring er den lokale forankring. Videoerne er optaget på kommunens ældrecentre og viser derfor os selv, vores demenspolitik, vores lokale procedurer og vores værktøjer. Dét motiverer medarbejderne – og samtidig får vi indarbejdet både fælles kultur og fælles sprog.”

 

Behov for brede kompetencer i hverdagen

Skanderborg Kommune bruger også digitalt materiale fra Videnscenter for Demens. Lisbeth Hyldegaard giver et eksempel på hvorfor lokalt produceret materiale er nødvendigt:

Vi kan fint bruges videnscentrets materiale på det sygdomsfaglige område, men i hverdagen er det ikke nok for medarbejderne. Vi vil derfor udvide E-kurset med et afsnit om, hvordan man med socialpædagogiske tiltag kan nedbringe antallet af magtsituationer.

Med det nye E-kursusmodul får medarbejderne derfor bedre mulighed for at undgå at bringe borgeren i situationer,  hvor borgerens udadreagerende adfærd ellers kunne forudses og forebygges. Det handler om at kende den enkelte borgers sygdomsbillede, livshistorie og hvilke socialpædagogiske værktøjer, der skal bruges i de forskellige dagligdags situationer. 

Det er medarbejderens ansvar at beherske de rigtig værktøjer og kommunens opgave at stille dem til rådighed og undervise i dem”, tilføjer Lisbeth Hyldegaard.

Hen over kommunegrænsen

Det oprindelige indhold i demenskurset har Randers Kommune og Syddjurs Kommune fået adgang til, og suppleret med deres egne kapitler, introer og grafik.

Nænsom nødværge og tandpleje hos ældre borgere med demens er blot et par af de nye kapitler.

Ved at dele hen over kommunegrænserne sparer den enkelte kommune udviklingsomkostninger og har alligevel mulighed for at sætte sit helt lokale præg på indholdet. Dels ved at tilpasse i bestående materiale og dels ved at få produceret nyt.

Fremtiden

Lisbeth Hyldegaard har følgende ønske til brug af E-læring i kommunen i fremtiden: ”At det hele tiden vedligeholdes, nytænkes og videreudvikles, så det er aktuelt, indeholder sidste nye viden og bruges overalt i ældreplejen.

BAGGRUNDEN FOR E-LÆRING I DEMENS

I 2011 fik Skanderborg Kommune midler fra Socialstyrelsen til at udvikle, producere og implementere E-læringskurset.

Det skete i samarbejde med E-læringsvirksomheden MindMakers ApS i Århus, og i 2012 blev kursets tre moduler sat i drift.

Siden har kommunen i samarbejde med MindMakers udvidet  kursusindholdet med et modul om sanseintegration.